Algemene voorwaarden
1. Algemeen
Welkom bij het behandelprogramma Mijn diabetes type 2 plan. In dit programma biedt FoodFirst Health je een persoonlijke digitale behandeling door een diëtist aan. Deze algemene voorwaarden bevatten een aantal afspraken over het programma.
Je gaat voor het programma een overeenkomst aan met FoodFirst Health. Deze overeenkomt is een geneeskundige behandelingsovereenkomst in de zin van de WGBO (Boek 7, Titel 7, Afdeling 5 van het Burgerlijk Wetboek). FoodFirst Health is de ‘hulpverlener’ en jij bent de ‘patiënt’ in de zin van de WGBO. Dat betekent dat jij je rechten als patiënt uit de WGBO kunt uitoefenen tegenover FoodFirst Health.
Je gaat voor het programma geen overeenkomsten aan met andere partijen, ook niet met Liva Healthcare of met één of meer diëtisten.
Deze algemene voorwaarden hebben ook betrekking op het gebruik van de applicatie FoodFirst Health als onderdeel van het behandelprogramma.
2. Definities
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
App: de applicatie FoodFirst Health, dat dient als technisch hulpmiddel bij het uitvoeren van het Programma.
Diëtist: de natuurlijke persoon die een opleiding heeft gevolgd waaraan de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (Wet BIG) de bevoegdheid verbindt om de titel ‘diëtist’ te voeren.
FoodFirst Health: de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid FoodFirst Health B.V., statutair gevestigd te Zaanstad.
Liva Healthcare: de rechtspersoon naar het recht van Denemarken Liva Healthcare A/S, gevestigd te Kopenhagen, Denemarken.
Patiënt: de natuurlijke persoon waarmee FoodFirst Health een geneeskundige behandelingsovereenkomst als bedoeld in de WGBO sluit ter uitvoering van het Programma.
Programma: het individueel behandelprogramma als bedoeld in artikel 3.
VGZ: de zorgverzekeraar Coöperatie VGZ U.A., statutair gevestigd te Arnhem, en de zorgverzekeraars waarvan VGZ de aandeelhouder is. Waar het in deze voorwaarden gaat over VGZ, gaat het uitsluitend over de volgende labels van VGZ: de zorgverzekeraars onder Coöperatie VGZ U.A., statutair gevestigd te Arnhem: VGZ Zorgverzekeraar NV, NV Univé Zorg, IZA Zorgverzekeraar NV en NV Zorgverzekeraar UMC . Waar het in deze voorwaarden gaat over VGZ, gaat het over de volgende labels van Coöperatie VGZ: VGZ, VGZbewuzt, UnitedConsumers, Zorgzaam, IZZ Zorgverzekering door VGZ, Univé, ZEKUR, IZA, UMC zorgverzekering.
3. Omschrijving van het Programma:
Het Programma Mijn diabetes type 2 plan bestaat uit een individueel behandelprogramma door een Diëtist, gericht op het verbeteren van de gezondheid van de Patiënt met Diabetes Mellitus type 2 (DM2) en het verlagen van zijn bloedsuikerspiegel (HbA1c), waardoor lichamelijke klachten van de Patiënt worden verminderd en het ontstaan van complicaties tegen wordt gegaan. Het Programma helpt de Patiënt om de regie over zijn/haar ziekte weer in eigen handen te krijgen, waardoor de kwaliteit van leven toeneemt en de zorgkosten dalen. Dit in het verlengde van de behandeling van de Patiënt door de huisarts. Het Programma is een onderdeel van de behandeling van Diabetes Mellitus type 2, zoals voorgeschreven door de Richtlijn Diabetes Mellitus type 2 van het Nederlands Huisartsen Genootschap.
De App dient als technisch hulpmiddel bij het uitvoeren van het behandelprogramma. De App ondersteunt de Diëtist bij het overbrengen van de voedingsadviezen en andere gezondheidsadviezen aan de Patiënt, en de Patiënt in het laagdrempelig ontvangen van deze adviezen, het te allen tijde kunnen raadplegen van de adviezen en het doorlopend bijhouden van de relevante data over de gezondheid.
De (huis)arts van Patiënt verwijst Patiënt, als Patiënt voldoet aan de voorwaarden uit artikel 4, naar het Programma. Na ontvangst van de verwijzing door de (huis)arts ontvangt Patiënt van FoodFirst Health een inlogcode. Met de inlogcode kan Patiënt de App downloaden en zich aanmelden. Het Programma start na aanmelding. De Patiënt krijgt toegang tot de App. De Patiënt kiest een Diëtist in de App (zoals omschreven in artikel 9.1). Via de App bespreekt en ontwikkelt de Diëtist door middel van een videoconsult de voedingsadviezen en andere behandeldoelen die specifiek op de Patiënt zijn afgestemd. De Patiënt gebruikt de App gedurende de looptijd van het Programma om doelen, gewoonten en fysieke metingen bij te houden en om opmerkingen of vragen naar een Diëtist te sturen. De Diëtist heeft toegang tot de gegevens die de Patiënt in de App vastlegt. De Diëtist bekijkt de voortgang en stuurt aan de Patiënt feedback, vragen en begeleiding in de vorm van video- en/of tekstberichten en educatieve hulpmiddelen.
4. Aanmelding voor het Programma
4.1 De (huis)arts van Patiënt verwijst Patiënt, al dan niet op Patiënt zijn/haar eigen verzoek, naar het Programma. Voorwaarde voor deelname aan het Programma is dat Patiënt aan de inclusiecriteria (als bedoeld in artikel 4.2) voldoet en zich bij hem/haar geen exclusiecriteria (als bedoeld in artikel 4.3) voordoen. Onverminderd de beoordeling van de hoofdbehandelaar (de huisarts of behandelend arts), controleert FoodFirst Health of de Patiënt onder verzekerde zorg valt bij een aangesloten zorgverzekeraar voor aanvang van het Programma. De Diëtist controleert tijdens de intake of de Patiënt aan de inclusiecriteria (als bedoeld in artikel 4.2) voldoet en er geen exclusiecriteria (als bedoeld in artikel 4.3) voordoen. Indien Patiënt toch niet in aanmerking zal er terugkoppeling plaatsvinden richting de verwijzend (huis)arts.
4.2 De inclusiecriteria zijn:
• Diabetes Mellitus type 2 vastgesteld
• Gebruik van diabetesmedicatie
• Leeftijd: van 18 jaar t/m 80 jaar
• Gemotiveerd tot deelname aan het programma ‘Mijn Diabetes Type 2 Plan’ bestaande uit een individueel behandelprogramma door een diëtist, gericht op het verbeteren van de gezondheid van de patiënt met Diabetes Mellitus type 2 en het verlagen van zijn bloedsuikerspiegel (HbA1c)
• Toetsing vooraf of deelname aan Programma redelijkerwijs tot gewenste resultaten kan leiden
• Beheerst de Nederlandse taal• Er is een verwijzing van de huisarts of de behandelend arts van de deelnemer voor deelname aan Programma
• Patiënt heeft toegang tot internet en smartphone
• De Patiënt is verzekerd bij VGZ
• De exclusiecriteria zoals hieronder genoemd zijn niet van toepassing op de deelnemer
4.3 De exclusiecriteria zijn:
• Gebruik van insuline• Zwangerschap of borstvoeding
• Diabetes type 1• Ernstige COPD (Gold III of IV)
• Maagverkleining (Gastric bypass) of maagbanding
• Actieve Eetstoornis• Verslavingsproblematiek
• Nierfalen/nierinsufficiëntie (<eGFR/MDRD 45)
• Hartfalen (klasse 2 t/m 4)
• Ernstige psychosociale problematiek waardoor de deelnemer onvoldoende ruimte heeft om zich te focussen op een dergelijk intensief programma
• Overige redenen waaruit volgt dat patiënt niet goed omkeerbaar is of de medische situatie van patiënt zich verzet tegen deelname aan het Programma
5. Verplichtingen van de Patiënt
5.1 De Patiënt is verantwoordelijk voor de informatieverstrekking aan FoodFirst Health en de Diëtisten. FoodFirst Health noch de Diëtisten hebben inzage in het medisch dossier van de Patiënt bij de huisarts en/of de behandelgeschiedenis van de Patiënt. De Patiënt is verantwoordelijk voor het naar waarheid, juist en volledig aanleveren van de gegevens over zijn/haar gezondheid.
5.2 In verband met de digitale aard van de behandeling kan FoodFirst Health noch de Diëtist bepaalde onderzoeken (zoals lichamelijk onderzoek) uitvoeren. FoodFirst Health en de Diëtist zullen daarom gebruikmaken van de door de Patiënt of bij doorverwijzing door de (huis)arts verkregen informatie uit onderzoek of de Patiënt voor onderzoek doorverwijzen naar een andere hulpverlener.
5.3 De Patiënt spant zich in om de adviezen van de Diëtist zo goed mogelijk op te volgen. De Patiënt begrijpt dat de resultaten van het Programma kunnen variëren en dat, ondanks zijn/haar inspanningen, FoodFirst Health niet kan garanderen dat de gezondheidsdoelen bereikt worden.
5.4 De Patiënt dient in levensbedreigende gevallen contact op te nemen met het alarmnummer 112 en bij spoedeisende gevallen tijdens kantoortijden de huisarts en buiten kantoortijden de huisartsenpost.
5.5 De Patiënt zorgt ervoor dat onbevoegden geen toegang hebben tot de bij hem/haar geïnstalleerde App.
5.6 De Patiënt mag geen inhoud in de App plaatsen die (a) onjuist, onnauwkeurig of misleidend is, (b) obsceen of onfatsoenlijk is, (c) inbreuk maakt op auteursrechten, patenten, handelsmerken, handelsgeheimen of andere eigendomsrechten of publiciteits- of privacyrechten van enige partij, of (d) lasterlijk, smadelijk, bedreigend, beledigend, haatdragend is, pornografie of naaktheid bevat.
5.7 De Patiënt mag de App niet gebruiken om illegale activiteiten uit te voeren of de rechten van anderen te schenden of om illegale of schadelijke activiteiten tegen een groep of individu te promoten.
5.8 Het contact tussen de Patiënt en de Diëtist verloopt uitsluitend via de App. Het is Patiënt niet toegestaan om communicatiepogingen via e-mail, telefoon of sociale media te verrichten, anders dan met de uitdrukkelijke toestemming van de betreffende Diëtist.
5.9 De Patiënt communiceert op passende wijze met FoodFirst Health en de Diëtisten. De Patiënt onthoudt zich van belediging, bedreiging, uitschelden, opmerkingen over het uiterlijk, suggestief taalgebruik of het stellen van persoonlijke vragen aan de Diëtist.
6. Overige afspraken over het gebruik van de App
6.1 Alle rechten op de inhoud van de App behoren toe aan FoodFirst Health en/of haar partners. De inhoud mag niet worden gekopieerd, verkocht, gedistribueerd of gereproduceerd zonder schriftelijke toestemming van FoodFirst Health. Patiënten mogen het materiaal wel afdrukken voor eigen niet-commercieel gebruik, zolang zij het materiaal niet bewerken en op voorwaarde dat zij deze voorwaarden afdrukken en bijvoegen, zodat de voorwaarden voor het gebruik van het materiaal duidelijk zijn voor iedereen die ermee in aanraking komt.
6.2 Patiënt erkent en stemt ermee in dat alle auteursrechten, handelsmerken en alle andere intellectuele eigendomsrechten in alle materialen en/of inhoud die beschikbaar worden gesteld te allen tijde eigendom zijn van FoodFirst Health.
6.3 Elke link die de gebruiker volgt naar een website van derden in de App valt niet onder de verantwoordelijkheid van FoodFirst Health. FoodFirst Health aanvaardt geen verantwoordelijkheid voor enige schade als gevolg van een bestand of virus dat de gebruiker downloadt van een website van een derde partij.
7. Geheimhouding
FoodFirst Health is vanuit de WGBO verplicht geheimhouding te betrachten ten aanzien van alle gegevens die FoodFirst Health en de Diëtisten onder zich krijgen in verband met de behandeling van de patiënt, tenzij de Patiënt toestemming heeft gegeven voor de verstrekking van informatie, geheimhouding in strijd is met een wettelijke plicht of geheimhouding in redelijkheid niet van FoodFirst Health kan worden gevergd.
8. Administratieve afspraken
8.1. FoodFirst Health declareert voor het Programma de prestatie ‘overige zorgvernieuwing’ in overeenstemming met de regelgeving van de Nederlandse Zorgautoriteit voor huisartsenzorg en multidisciplinaire zorg.
8.2 FoodFirst Health is met VGZ overeengekomen dat VGZ de zorg die FoodFirst Health aan verzekerden van VGZ levert per kwartaal achteraf bij VGZ declareert. De kosten voor deelname aan het Programma worden niet bij de Patiënt in rekening gebracht.
8.3 FoodFirst Health heeft voor de uitvoering van het Programma geen overeenkomst met andere zorgverzekeraars dan VGZ. FoodFirst Health kan deelname aan het Programma daarom niet aanbieden aan verzekerden van andere zorgverzekeraars dan VGZ. De Patiënt licht FoodFirst Health in over wijzigingen in zijn/haar zorgverzekering.
8.4 De Patiënt werkt mee als FoodFirst Health hem/haar wenst te identificeren.
9. Inzet van Diëtisten
9.1 Bij aanmelding in de App worden, onder meer op basis van beschikbaarheid van de Diëtisten, een aantal geschikte Diëtisten aan de Patiënt aangeboden. Uit dit aanbod kiest de Patiënt door welke Diëtist Patiënt behandelt wenst te worden. De Patiënt maakt op redelijke wijze gebruik van zijn keuzevrijheid.
9.2 De Patiënt kan gedurende het Programma overstappen naar een andere Diëtist, die door FoodFirst Health, onder meer op basis van beschikbaarheid van de betreffende Diëtist, geschikt wordt bevonden. De Patiënt maakt op redelijke wijze gebruik van zijn overstapmogelijkheid.
9.3 Om ervoor te zorgen dat het Programma niet wordt onderbroken, spant FoodFirst Health zich ervoor in dat de werkzaamheden van een Diëtist tijdens diens afwezigheid zo nodig worden overgenomen door een andere Diëtist. Als de Patiënt zwaarwegende bezwaren heeft tegen behandeling door een bepaalde Diëtist, spant FoodFirst Health zich ervoor in dat de behandeling door een andere Diëtist wordt overgenomen.
10. Beëindiging
10.1 De relatie tussen FoodFirst Health en Patiënt eindigt na afronding van het Programma.
10.2 De Patiënt kan de overeenkomst met FoodFirst Health te allen tijde tussentijds beëindigen door bij de Diëtist aan te geven de behandeling niet te willen continueren. Er zal dan een terugkoppeling volgen naar de verwijzend (huis)arts van het beëindigen van de behandeling.
10.3 FoodFirst Health kan de overeenkomst met de Patiënt tussentijds beëindigen als sprake is van een gewichtige reden. FoodFirst Health betracht daarbij de nodige zorgvuldigheid. Van een gewichtige reden is in ieder geval sprake als:
a) de Patiënt gedurende de behandeling niet langer voldoet aan de inclusiecriteria (als bedoeld in artikel 4.2) of zich bij hem/haar een exclusiecriterium (als bedoeld in 4.3) voordoet;
b) de Patiënt, ondanks waarschuwing, tekort komt in zijn verplichtingen jegens FoodFirst Health, waaronder, maar niet uitsluitend, de verplichtingen genoemd in artikel 5;
c) de Patiënt of zijn/haar naasten zich zodanig gedragen dat voortzetting van de relatie niet langer van FoodFirst Health kan worden gevergd;
d) als de zorgverzekeringsovereenkomst tussen Patiënt en VGZ eindigt.
11. Slotbepalingen
11.1 FoodFirst Health kan deze voorwaarden te allen tijde wijzigen. Als FoodFirst Health deze voorwaarden wijzigt, wordt de meest recente versie van de voorwaarden in de App getoond. Als deze voorwaarden worden gewijzigd, zal FoodFirst Health in de algemene voorwaarden vermelden dat deze voorwaarden zijn gewijzigd en de betreffende datum aan het begin van deze voorwaarden weergeven.
11.2 FoodFirst Health heeft een klachtenregeling, die te raadplegen is via
klachtenregeling. De klachtenregeling bevat regels voor de Patiënt en voor FoodFirst Health over het indienen en behandelen van klachten. De klachtenregeling beschrijft dat de Patiënt gebruik kan maken van een onafhankelijke klachtenfunctionaris.
11.3 Als de Patiënt vindt dat FoodFirst Health een klacht niet goed heeft behandeld, of als de Patiënt het niet eens is met het oordeel van FoodFirst Health over een klacht, dan kan de Patiënt een geschil aanhangig maken bij Stichting Zorggeschil (Zorggeschil) via
www.zorggeschil.nl. Zorggeschil is onafhankelijk van FoodFirst Health. Zorggeschil geeft een bindend advies over het geschil en kan een vergoeding van geleden schade toekennen tot maximaal € 25.000.
11.4 Op de overeenkomst tussen de Patiënt en FoodFirst Health is Nederlands recht van toepassing.