Over het programma
Verwachte start programma en zorg: begin maart 2025

Over het programma

Een gepersonaliseerde behandeling

Wij helpen je om zelf regie te krijgen en te houden op je diabetes type 2, met professionele hulp die past bij jouw behoeften.

Kies je eigen diëtist

In de speciale FoodFirst Health app kies je jouw persoonlijke diëtist en boek je direct een afspraak in. Via de kalender kies je eenvoudig een dag en tijdstip die jou goed uitkomen.

Samen behandeldoelen bepalen

Tijdens de intake met de diëtist bespreek je jouw situatie en wensen. Samen bepaal je jouw persoonlijke behandeldoelen op het gebied van eten, beweging, slaap en ontspanning. Het uiteindelijke doel van de behandeling is je bloedsuikerspiegel blijvend verlagen.

Begeleiding op maat

Je spreekt op vaste momenten online af met je diëtist en ontvangt tussendoor via de app persoonlijke berichten, video's en informatie die passen bij de fase van jouw behandeling. Je kunt ook tussentijds vragen stellen.

Voortgang bijhouden

In de app registreer je updates over jouw voeding, beweging, ontspanning en slaap. Dit doe je op afgesproken momenten, bijvoorbeeld elke twee dagen of elke week. Als je het een keer vergeet, ontvang je een herinnering. Je kunt ook zelf herinneringen instellen.

Persoonlijk dashboard

In je persoonlijke dashboard kun je op elk moment je voortgang bekijken. Zo zie je bijvoorbeeld of je goed op weg bent om de gestelde doelen te behalen. Ook kun je doelen waar nodig bijstellen, in overleg met de diëtist.

Ondersteuning

Soms is het lastig om de behandeling vol te houden en alle afspraken na te komen. Dat is helemaal niet erg. We houden tussentijds contact en als het teveel wordt, doen we een stapje terug. Jij bepaalt het tempo en jouw gezondheidswinst staat centraal.
Heb je andere gezondheidsklachten? Die kun je altijd bespreken met je diëtist. Samen bepalen we of de huisarts hierin mee moet kijken.

Bekijk hieronder het tweejarenplan

Onze beloftes

Integration icon

Persoonlijk

Via de FoodFirst Health-app kies je zelf de diëtist die bij jou past. Deze diëtist is tijdens het hele traject jouw persoonlijke aanspreekpunt.
Integration icon

Jouw tempo

Je maakt samen een behandelplan en stelt doelen op basis van jouw wensen en tempo.
Integration icon

Voortgang

In de app volg je de voortgang en kun je op elk moment vragen stellen aan de diëtist.
Integration icon

Vergoed

De kosten van het behandelprogramma worden vergoed vanuit de basisverzekering. Je betaalt voor het behandelprogramma geen verplicht of vrijwillig eigen risico en geen eigen bijdrage

Kan ik meedoen?

Het programma is ontwikkeld voor mensen met de diagnose diabetes mellitus type 2,  18 jaar of ouder en gebruik van andere medicatie dan insuline.

18 jaar en ouder

Het programma is ontwikkeld voor volwassenen met diabetes type 2 die nog geen insuline gebruiken.

Verwijzing nodig

De huisarts neemt in zijn afweging voor verwijzing naar FoodFirst Health mee of het behandelprogramma past bij de patiënt

Verzekerd. Geen eigen bijdrage

Jouw deelname aan dit behandelprogramma wordt volledig vergoed uit de basisverzekering van VGZ. Je betaalt geen eigen risico.

Veelgestelde vragen

Wanneer gaat dit programma van start?
Momenteel zijn we in proces voor alle benodigde voorwaarden en systeeminrichtingen, graag delen we wel alvast de inhoud van het aanstaande behandelprogramma. De verwachte start van het programma en de zorg is eind maart 2025.
Hoe kan ik meer regie krijgen over mijn diabetes type 2?
Samen met de door jou gekozen diëtist wordt een individueel behandelplan voor je opgesteld. Je krijgt persoonlijke begeleiding van je diëtist en volgt een op maat gemaakte behandeling. Je legt alle informatie vast in de speciale app en monitort (zelf en in overleg met je diëtist) jouw voortgang. Zo werk je stap voor stap aan het verlagen van je bloedsuikerspiegel en krijg je steeds meer regie op jouw diabetes type 2.
Wat houdt de gepersonaliseerde behandeling in?
De diëtist luistert goed tijdens de intake en houdt rekening met jouw behoeften en voorkeur voor de volgorde waarin je aan de doelen wil werken. De behandeling bevat op maat gemaakte voedingsplannen en adviezen, en je wordt begeleid door een persoonlijke diëtist.
Hoe werkt de begeleiding door een persoonlijke diëtist?
Na je aanmelding in de app, kun je zelf je diëtist kiezen. Dat kan iemand zijn die jou persoonlijk aanspreekt of bijvoorbeeld een diëtist die toevallig beschikbaar is op de dagen en tijden die jou het beste uitkomen. Nadat je de diëtist hebt gekozen, kies je een dag en tijd waarop je de intake wil plannen. Je krijgt gedurende het hele traject begeleiding van deze persoonlijke diëtist.
Wordt de behandeling vergoed?
De kosten van het behandelprogramma worden vergoed vanuit de basisverzekering. Je betaalt voor het behandelprogramma geen verplicht of vrijwillig eigen risico en geen eigen bijdrage
Hoe kan ik de app downloaden?
De app is beschikbaar in Google Play en in de App Store. Zodra je bent doorverwezen door de huisarts, ontvang je een bericht van FoodFirst Health om inlogcode te krijgen tot het downloaden van de app
Kan ik de behandeling volgen in mijn eigen tempo?
Ja, je kunt de behandeling volgen in je eigen tempo. Tijdens de intake met de diëtist bespreek je jouw wensen.
Wat zijn de voordelen van deze aanpak?
De aanpak biedt je regie over jouw eigen behandeling. Je kiest zelf de volgorde, de momenten en de manier waarop je werkt aan het verlagen van jouw bloedsuikerspiegel. Onder professionele begeleiding van je persoonlijke diëtist.
Heb ik een verwijzing nodig van mijn huisarts?
Ja, je hebt een verwijzing nodig. Het kan zijn dat jouw huisarts je adviseert en verwijst naar dit programma. Maar je mag je huisarts ook zelf om een verwijzing vragen.
Kan ik zelf een diëtist kiezen?
Ja, via de FoodFirst Health-app kun je zelf de diëtist kiezen die bij jou past. Deze diëtist is jouw persoonlijke aanspreekpunt gedurende het hele traject.
Hoe wordt mijn behandelplan opgesteld?
Je stelt samen met je diëtist een behandelplan op en bepaalt doelen op basis van jouw wensen en tempo.
Hoe kan ik mijn voortgang volgen?
In de app kun je je voortgang zelf registreren en volgen. Je kunt via de app ook op elk moment vragen stellen aan je diëtist.
Wordt het behandelprogramma vergoed?
Het programma wordt volledig vergoed voor verzekerden van VGZ, VGZbewuzt, UnitedConsumers, Zorgzaam, IZZ Zorgverzekering door VGZ,IZA, UMC zorgverzekering, Univé en ZEKUR. De behandeling valt onder huisartsenzorg en wordt daarmee vergoed vanuit de basisverzekering. (Waar in de voorwaarden wordt gesproken over VGZ, gaat het over alle bovenstaande labels van coöperatie VGZ).
Wat zijn de voordelen van de FoodFirst Health-app?
Via de app heb je op elk moment inzicht in jouw behandeldoelen en je voortgang. Ook kun je vragen stellen aan je diëtist en ontvang je tussendoor persoonlijke berichten, video's en informatie via de app.
Hoe plan ik een afspraak met mijn diëtist?
Na het downloaden van de app en je registratie, kun je via de kalender in de app eenvoudig een afspraak boeken met je diëtist op een dag en tijdstip die jou goed uitkomen.
Wat gebeurt er tijdens de intake?
Tijdens de intake bespreek je jouw situatie en wensen met de diëtist. Samen bepaal je hoe je jouw bloedsuikerspiegel wilt verlagen en in welk tempo. De diëtist stelt op basis van deze informatie en jouw voorkeuren een behandelplan op.
Hoe ziet de begeleiding eruit in het eerste jaar?
De eerste drie maanden van het programma heb je wekelijks een online afspraak met de diëtist. In de negen maanden daarna is dat elke twee weken. In dit eerste jaar werk je toe naar het behalen van je behandeldoelen. Heb je tussentijds vragen aan je diëtist, dan kun je die op elk moment stellen. Je krijgt binnen een werkdag antwoord.
Wat gebeurt er in het tweede jaar van het programma?
Het tweede jaar is gericht op het vasthouden van de bereikte bloedsuikerspiegel. Je hebt maandelijks een online afspraak met je diëtist en ontvangt tussendoor persoonlijke berichten, video's en informatie via de app.
Kan ik tussen twee afspraken in vragen stellen aan mijn diëtist?
Ja, je kunt via de app op elk moment vragen stellen aan je diëtist. Je krijgt binnen een werkdag een antwoord.
Hoe ontvang ik informatie en ondersteuning tijdens het programma?
Naast de online afspraken ontvang je via de app persoonlijke berichten, video's en informatie die passen bij de fase van jouw behandeling.
Hoe helpt het programma mij om zelf regie te krijgen over mijn diabetes type 2?
Het programma helpt je om zelf regie te krijgen met behulp van een persoonlijke diëtist en hulp die aansluit bij jouw behoeften.
Hoe worden mijn persoonlijke behandeldoelen bepaald?
Tijdens de intake met de diëtist bepaal je jouw persoonlijke behandeldoelen op het gebied van eten, beweging, slaap en ontspanning. Het uiteindelijke doel is je bloedsuikerspiegel (HbA1c) blijvend te verlagen.
Welke hulpmiddelen kunnen worden gebruikt tijdens de behandeling?
We kijken samen naar de beste manier om je voortgang te meten. Als je bijvoorbeeld een Apple Watch of Fitbit hebt, kunnen we deze gebruiken in de behandeling.
Hoe houd ik mijn voortgang bij?
In de app registreer je updates over jouw voeding, beweging, ontspanning en slaap op afgesproken momenten, bijvoorbeeld elke twee dagen of elke week. Als je het een keer vergeet, ontvang je een herinnering of kun je je eigen herinneringsmoment instellen.
Hoe kan ik mijn voortgang zien?
In je persoonlijke dashboard in de app kun je dagelijks je voortgang bekijken. Je kunt zien of je goed op weg bent om je gestelde doelen te behalen en waar nodig doelen bijstellen in overleg met de diëtist.
Wat gebeurt er als ik een update vergeet?
Als je een update vergeet, ontvang je een herinnering. Het is ook mogelijk om je eigen herinneringsmoment in te stellen.
Wat is het doel van het Mijn diabetes type 2 plan?
Het doel van het programma is om je te helpen je bloedsuiker onder controle te krijgen en te houden. En om je algehele gezondheid te verbeteren.
Kan ik de FoodFirst Health-app downloaden in Google Play of de App Store?
Ja, de app is verkrijgbaar via Google Play en de App Store. Zodra je door je huisarts bent doorverwezen naar het programma, ontvang je per mail een inlogcode om de app te installeren.
Kan ik een keuze maken voor een diëtist in de buurt?
In de app kun je zelf een diëtist kiezen die bij ons is aangesloten. Is een diëtist uit jouw buurt niet aangesloten, maar willen jullie wel graag samen het programma doorlopen? Dan kan de diëtist zich aanmelden als partner via https://careers.livahealthcare.com/jobs/4771416-digitaal-dietist-nederland.
Kan ik tijdens gebruik van het programma wisselen van diëtist als ik niet tevreden ben?
Ja, je kunt wisselen van diëtist als je niet tevreden bent.
Hoeveel tijd kost het programma en kan ik tussentijds stoppen?
De tijdsinvestering varieert, maar het programma is flexibel en je kunt tussentijds stoppen als je dat wil. Kijk hier voor meer informatie over het verloop van het programma. Wel horen we graag wat de reden als dat je stopt, zodat we jou en andere deelnemers in de toekomst beter kunnen helpen.
Is het programma geschikt voor mij?
Het programma is geschikt voor mensen met diabetes type 2 die op zoek zijn naar een gepersonaliseerde behandeling om hun bloedsuikerspiegel te verlagen en hun gezondheid te verbeteren. Tijdens de intake met de diëtist wordt bepaald of het programma aansluit bij jouw specifieke behoeften en doelen.
Hoe is het programma opgebouwd?
Het programma begint met een intake waarbij je samen met je diëtist persoonlijke behandeldoelen opstelt. De eerste drie maanden van het programma heb je wekelijks een online afspraak met de diëtist. In de negen maanden daarna is dat elke twee weken. In dit eerste jaar werk je toe naar het behalen van je behandeldoelen.

Het tweede jaar is vooral gericht op het vasthouden van de bereikte bloedsuikerspiegel. Om je hierbij te ondersteunen spreek je maandelijks online met je diëtist af.

Tussendoor ontvang je via de app persoonlijke berichten, video's en informatie die passen bij de fase van jouw behandeling.
Kan ik op elk moment mijn vragen stellen aan mijn diëtist?
Ja, je kunt op elk moment vragen stellen aan je diëtist via de app. Je krijgt binnen een werkdag antwoord.
Is het programma ook beschikbaar in andere talen dan Nederlands?
Nee, het programma is momenteel alleen beschikbaar in het Nederlands
Waarom duurt het programma 2 jaar?
Het is belangrijk om stap voor stap nieuwe gewoontes aan te leren om zo steeds dichter bij jouw doel te komen. Gedragswetenschappelijk is vastgesteld dat het aanleren van nieuwe vaardigheden 6 tot 9 maanden duurt, maar dat het echt internaliseren ervan 18 tot 24 maanden kan duren. Tijdens de eerste 12 maanden begeleiden we je intensief. In het tweede jaar volgt de onderhoudsfase, bedoeld om het langetermijneffect te bereiken en te behouden.
Wat zijn de gevolgen als ik voor het einde van het programma stop?
Als je meedoet aan het programma, is het essentieel dat je van plan bent het volledige programma van 2 jaar te voltooien. Als er iets verandert in je situatie waardoor je niet meer kunt deelnemen, kun je in samenspraak met je diëtist besluiten te stoppen. In dat geval word je terugverwezen naar je huisarts. Er zullen nooit kosten aan jou worden doorberekend.
Avatar photoAvatar photoAvatar photo

Hulp nodig?

Kan je het antwoord dat je zoekt niet vinden?